A Bermuda-háromszög rejtélye



A Bermuda-háromszög az Atlanti-óceán nyugati oldalának az a területe, ahol hajók és repülőgépek tucatszámra tűnnek el nyomtalanul, ezért tartják minden idők egyik legnagyobb valódi rejtélyének. A gépeltűnések teljesen érthetetlenek, okuk pedig feltehetően olyan erő vagy jelenség, amely mindeddig ismeretlen a tudomány számára.



 

Charles Berlitz The Bermuda Triangle (A Bermuda-háromszög) és Without a trace (Nyomtalanul) című könyvei sikerkönyvek lettek. Ő írta: „Kis és nagy hajók tűnnek el nyomtalanul. Még roncs sem marad utánuk. Mintha csak valami ismeretlen erő a hajót és legénységét valami más dimenzióba rántaná át.” Sehol másutt a világon nem történik annyi, s olyan alaposan dokumentált megmagyarázhatatlan eltűnés, mint itt, a Bermuda-szigetet Floridával és Puerto Ricóval összekötő képzeletbeli vonal mentén, s jellemző az eltűnés hirtelensége, a szokatlan körülmények, s olyan egybeesések, amelyek a képtelenséggel határosak.

 

A Flight 19

1945. december 5-én öt TBM Avanger típusú torpedóbombázó hagyta el a floridai Fort Lauderdale-ben található amerikai légi támaszpontot, hogy navigációs repülési gyakorlatot hajtson végre. Mindegyiket jól képzett pilóta irányította, a vezérgépen pedig egy tapasztalt légi oktató ült. Két órája repültek, amikor egy – két gép között váltott – rádióüzenetet fogtak a támaszponton. Úgy tűnt, hogy nem működött a fedélzeti iránytű, és a pilóták nem tudták biztosan, hol vannak.
 
...
...

...
...
...
//-->

...
...


 
A légköri zavarok lehetetlenné tették, hogy Fort Lauderdale kapcsolatba lépjen velük. A gépek nem adtak több jelet, és soha semmi nyomot nem találtak többé róluk. A Flight 19 fedőnevű gyakorlat gépei a Bermuda-háromszög talán leghíresebb áldozatai. A tudományos magyarázat szerint e térségben hirtelen érkeznek a viharok, és a műszerek gyakran téves információkat közölnek. Igen valószínű, hogy a gépek eltévedtek, és elfogyott az üzemanyaguk.

 



 

Az Elveszett Hajók Kikötője

1921 januárjában a Caroll A. Deeringet a Gyémánt-zátonyokon találták gazdátlanul, teljes vitorlázattal, fedélzetén mindössze két élőlénnyel: egy macskapárral. A leghátborzongatóbb az volt, hogy a hajókonyha tűzhelyén a megfőzött étel várta a legénységet. Ugyanebben az évben tucatnyi más hajó is eltűnt a térségben. Java részük szokásos útjára indult a Bermudákra, Jamaicába, Maiamiba, de végül valamennyi ugyanahhoz a kísérteties végcélhoz jutott el: az Elveszett Hajók Kikötőjébe.

 



 

Az eltűntek

Az eltűntek listája igen hosszú. Szerepel rajta többek között az amerikai haditengerészet Cyclops nevű, 19360 tonnás szénszállító hajója, amely 300 fős személyzettel tűnt el nyomtalanul 1918 márciusában. Aztán a Marine Sulphur Queen 15000 tonnányi áruval és 39 fős személyzettel tűnt el 1963 februárjában. A British south American Airways Star Tigerjének 6 főnyi személyzettel és 25 utassal 1948 januárjában veszett nyoma. Majd a Star Ariel 1949-ben és egy Douglas DC-3 1948 decemberében vált köddé. Ezek az eltűnések azonban csak töredékei annak, amennyi még megtörtént e különös térségben.

 



 

Elméletek kontra hiedelmek

Az elméletek démoni beavatkozásokról, emberrabló idegen űrhajókról, illetve másik dimenzióba nyíló kapukról szólnak. Sokak viszont arról vannak meggyőződve, hogy a Bermuda-háromszögben nem tűnnek el többen, mint más, hasonló, kiterjedésű vízterületen, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy hatalmas légi és tengeri kereskedelem halad át rajta, és gyakoriak az óriási hirtelen viharok. Ha ennek az elméletnek hiszünk, nincs rejtély.
Igaz, vannak túlélők, akik különös történetekkel tértek vissza. A pilóták arról számoltak be, hogy rosszul működtek a műszerek, az ég pedig furcsán sárgás színűre vált, a hajóskapitányok számára pedig megmagyarázhatatlannak és majdnem végzetesnek bizonyult a víz felhajtóerejének hiánya.

 

Van megoldás?

A Bermuda-háromszög rejtélyének megoldására seregnyi elméletet állítottak fel. Ezekbe az elméletekbe jóformán mindent belefoglaltak, ami egyáltalán csak kigondolható. Időgörbületek, fordított gravitációs terek, légköri aberrációk, mágneses és gravitációs anomáliák, különös erők, amelyek elnémítják a rádiókat, működésképtelenné teszik a radart és elforgatják az iránytűt. De hallhattunk már tengerrésekről, víztölcsérekről, szökőárakról. Egyesek szerint e térségben halálsugarak találhatók Atlantiszról. De írtak a térségről, mint „gonosz örvényről” – olyan térségként tűntették fel, ahol semmi nem úgy történik, ahogyan történnie kellene, és ahol a tárgyak nem úgy viselkednek, ahogy máskülönben viselkednének.

 



 

Voltak, akik összefüggéseket próbáltak kikutatni az eltűnt hajók és repülőgépek, meg utasaik és rakományaik között. Úgy okoskodtak, hogy a rakományok elemzése és az áldozatokról készítendő óriási, számítógépes származástani felmérés nyomra vezethet.

Mások csillagászati természetű okokra gyanakodtak. Vajon egyazon napszakban fordultak-e elő a katasztrófák? Nap- vagy holdfogyatkozás idején? Naptevékenységek alatt-e? lehetséges-e összefüggés az eltűnések és a földrengések között? Elképzelhető-e, hogy a közös ok a bolygók bizonyos elrendeződésében keresendő?

Ám az eddig felállított elméletek között nem akad egy sem, amely kielégítő magyarázatot nyújthatna nemhogy az összes balesetre, de akár a balesetek többségére, vagy csak bizonyos jelentékenynek minősíthető hányadára is.

Lawrence David Kusche kutatásai végül váratlan eredményeket hoztak. Az összegyűjtött tények egybevetése és tanulmányozása annak a következtetésnek a levonására késztette a kutatót, hogy egyáltalán nem lehetséges olyan elméletet találni, amely a rejtélyt teljes mértékben megoldja. Kusche szerint a Bermuda-háromszög legendája mesterségesen fabrikált rejtély. Hanyag kutatással kezdődött, majd olyan szerzők fejlesztették tovább, akik néha készakarva, máskor akaratlanul, de mindig félreértésekre, hibás következtetésekre és szenzációhajhászásra építettek. Annyiszor ismételgették már a legendát, hogy az végül már igazság látszatát kezdte ölteni.

 

 



 

A rossz időn és a rossz navigáción kívül a megoldásoknak két fő csoportja létezik.

1. Ősi erdők rothadásából származó, nagy mennyiségű metángáz szivárog az óceán mélyéből. Más területeken ez a gáz olajfúró hajókat és berendezéseket süllyesztett el, amelyek rendkívül gyúlékonyak, és tovább csökkentik a víz felhajtóerejét. A metángáz könnyebb, mint a levegő, ezért felemelkedik a légkörbe. Ez okozhatja, hogy felrobbannak az átrepülő gépek, vagy az oxigénhiány miatt. Leállnak a motorok.

2. A Seasat műhold egyik felvétele egy kör alakú bemélyedést mutatott az óceán felszínén a Bermuda-háromszög belsejében. Ez arra enged következtetni, hogy a régmúltban egy hatalmas meteorit csapódott itt be. Ha ez igaz, a meteorit hatalmas vastartalma okozhatja a navigációs műszerek tévedéseit.